Jordskalv i Västerbotten

2010-06-16 / 12:20:54

Godmorgon!

Jag blev förvånad när jag läste det här:



Ett jordskalv med magnituden 4,1 skakade på tisdagskvällen delar av Västerbotten. Skalvet orsakade inga skador men var ovanligt kraftigt för svenska förhållanden.

Skalvet hade magnituden 4,1, enligt USA:s geologiska institut (USGS). Dess epicentrum låg 8,5 mil nordöst om Umeå och 13,5 mil sydväst om Luleå och inträffade omkring 1,5 mil under marken, skriver USGS på sin hemsida.

- Jag var hemma och surfade på datorn när jag kände att det började skaka. Och det började mullra som när ett tåg åker förbi. Det höll på i 15-20 sekunder, kanske längre. Jag hann i alla fall bli förskräckt, säger Malin, som bor i östra delen av Skellefteå till TT.

- När det var över började fåglarna pipa förtvivlat, säger hon.

De första preliminära uppgifterna visar att skalvets centrum låg någonstans i området mellan Skellefteå och Luleå, uppger Reynir Bödvarsson, vid Uppsala seismologiska institut. Magnituden var runt 3,0.

- Det förekommer ungefär ett sådant starkt per år någonstans i Sverige. Och detta området är ett av de som har

mest jordskalv i Sverige.

Många ringde till polisen och undrade vad som stod på.

- Ett tjugotal har ringt och undrat vad som händer. Men det är inga skador vad jag vet, säger Dan Jones, länsvakthavande polis i Västerbotten.

Skalvet inträffade vid 22.30-tiden, strax efter att Brasilien slagit Nordkorea i fotbolls-VM.

Många hörde under kvällen av sig till TT och andra medier om skalvet. Jordskalvet spred sig snabbt över sociala medier, på Facebook bildades genast gruppen "Alla vi som kände den legendariska jordbävningen". Gruppen hade inom några timmar över 1 100 medlemmar.



Bra att inget allvarligt hände och att ingen blev skadad.

Om ni inte ser vad det står så kan ni komma till den sidan jag fick information av: http://nyheter.se.msn.com/artikel.aspx?cp-documentid=153785143

 

Kommentarer!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: